Lager achter
About MyselfMijn BX-enBX TechniekRT-WEBVakantie's

 

Tips 
Versnellingbak 
Onderhoud 
Motor 
Dashboard 

 

[Home][BX Techniek][Onderhoud][ophanging][Lager achter]

[Draagarmachter][Fusee][Lager achter][Lager voor]


Wiellager achter.

Verwijder de remklauw en de remschrijf.
Wip met een schroevendraaier de naafdop van de naaf.
Plaats een 19 mm inbussleutl of een 14 mm-pijpsleutel aan de achterzijden van de naaf om deze te blokkeren.
Tik met een bijtel de borg uit de moer.
Maak met een passende  dopsleutel 41 de moer los.

Ik heb deze zelf gemaakt.

Doe iets in het naafgat ik heb een oude wielbout gebruikt. Trek dan met een poelietrekker het lager van de naaf.
Let op dat de poelietrekker niet van de bout schiet.
Rechts het lager en links de lagerschaal die je er apart van de naaf moet trekken.
Zie hier hoe dat gaat.
Doe het voorzichtig wand je heb niet veel grip op de lagerschaal.
Als je alles schoon hebt gemaakt tik je met de oude lagerschaal de nieuwe er weer op de naaf.
Zodra je schroefdraad ziet kan je het verder met de moer aandraaien. Let op het einde van de schroefdraad draai niet te ver anders beschadig je de schroefdraad.

Trek dan met de poelietrekker de oude lagerschaal weer van de naaf.

 

Doe extra vet in de lagerhuis.

Zoals je hier ziet heb ik deze keer alleen het vet vernieuwd. De lagers waren nog niet op maar het vet was wel droog.

Hier moet ik de buitenstegedeelte nog schoon maken. Je ziet dat het erg droog is.
Hier kan je dat goed zien. Ik maak het schoon met bezine.
Doe goed wat vel in de lager.
Tik dan de lager weer op de naaf en draai dan als je de moer weer op de naaf kan krijgen het lager wat aan.
Draai dan de moer weer los en doe nu je voldoende draad hebt de ring weer tussen de moer en lager en draai geheel weer vast.
Draai de moer zo vast dat het lager mooi rond wil draaien zou je het te vast draaien dan gaat de lager stuk.

Borg daarna de moer weer met een beitel.

En plaats de dop weer.
Tik de randen een beetje om de wiellager.
Plaats nu de remschijf en de remklauw. Er komt altijd olie uit de leiding dus dop die even af.
   

Succes met de klus.

Top

[Previous][Up][Next]

Copyright (c) 2005 RT- WEB design. All rights reserved.
Update 03-10-2009

roel@citroenbx.nl