Leidingen
About MyselfMijn BX-enBX TechniekRT-WEBVakantie's

 

Tips 
Versnellingbak 
Onderhoud 
Motor 
Dashboard 

 

[Home][BX Techniek][Onderhoud][LHM][Leidingen]

[Hoogteregelaar][Leidingen][LHM-vervangen][schema][Veerbol][Veerbollen-voor]


Het vernieuwen van de leidingen.

Deze beschrijving gaat over het vervangen van de leidingen.
Klik hier voor de schema van de leidingen.

Ik heb losse leidingen laten maken bij de garage, deze moet je op maat laten maken dus je moet de lengte van de leiding weten. Klik hier voor de lengten van de leidingen.
Je kan ook de leiding bij de dealer halen dan zijn ze op lengte maar ook de bochten zitten er in dit kan wel een lastig werken.

Voor je begint moet je eerst het systeem drukloos maken.
Zet de auto in de laagste stand. Maak het systeem drukloos door de bout (12 mm) op de drukregelaar een slag los te draaien. (zie foto met de naar rechts wijzende pijl.)

Ik heb voor het gemak de achterbrug aan een kant laten zakken dan kun je er beter bij.
Ik heb de volgende leidingen vervangen.
Allen leidingen van de achterbrug; 5, 6, 7, 8, 9 (zie schema)
En alle leidingen die naar voren lopen; 1, 2, 3, 4 (zie schema)

Het gereedschap die je nodig hebt.

Je hebt ook nog sleutel 17 nodig voor het loshalen van de gordelhouder.

Maak de wielbouten los voordat je de BX op bokken zet.

Leg hem weg.
Normaal leg ik ze onder de BX.

Let even op dat ze niet in de weg liggen.

Haal eerst de gordelgesp los met sleutel 17.
En schroef de dekplaat los die half onder de achterbank zit. Hier onder zit namelijk een opening.

Haal de beplating weg.

Hier onder zit een gat.

Door het gat kun je de moeren losdraaien van de achterbrug die we laten zakken om er gemakkelijker erbij te kunnen.

Draai de moeren los met lange dop 17 en een ratel met de lange verlenging.
Haal de bekleding in de kofferbak los hier onder zit ook gaten waardoor je bij de moeren kunt komen.
Draai deze aan de rechterkant drieslagen los zo ook die van de voorste moeren. De moeren aan de linkerkant maak je helemaal los.
Dan zakt de achterbrug aan de linkerkant naar beneden. Vergeet niet de uitlaatrubber los te maken anders blijft hij hier in hangen.
Hier het ruime zicht van de ruimte die je krijg als je de brug laat zakken.
Haal dan de tussendemper los.
Knip de leidingen die je vervangt gewoon door met een kniptang.
Draai dan de overgebleven wartel los met een lange dop 8 van de kleine ratel.
Hier nog een paar fotoīs hoe je dat doet.
Je kan de wartel nu gewoon los draaien ook als hij wat verroest is.
Haal de rubber afdichting ringen uit de opening waar je een leiding wild vernieuwen. Gebruik eventueel nieuwe als ze niet meer goed zijn.
Schuif de rubber afdichting ring over de leiding die je weer gaat monteren.
Smeer er even wat kopervet over het geheel.
En draai het weer vast. het hoef niet erg vast die kan wel eens nadelige gevolgen hebben als je het nog een keer los moet halen.

Als je de achterbrug weer omhoog doet let dan goed op de leidingen dat die er niet ergens tussen komen.

Wat ik bij vervanging doe is dat ik het plaatje weg laat wat in de bocht zit.

Breng het goed tussen de tank en de drempel.

klik de leiding in de klemmen zorg dat het redelijk recht zit.

De leidingen mogen elkaar niet raken anders krijg je slijtage plekken en APK afkeur.

Hier zie je de leidingen naar de remservo lopen.

Ik monteer  de leidingen altijd ťťn voor ťťn  naar voren dit werkt het gemakkelijkst.

Maakt eerst het model (bochten) er wat in voor dat je de leiding vast zet.

leiding 2 (zie schema)

Hier zie wat ik bedoel als je dit later in model gaat buigen dan lukt het meestal niet zo goed meer.

Leidingen 1, 2, 3, 4
(zie schema)

Als er nog wat olie uit een retourslag komt kan je deze afdoppen met een dreven maar je kan er ook een boutje in draaien.

Zorg met het monteren dat de leidingen vrij blijven van bewegende delen zoals een stuurhuis.

Leiding 1 (zie schema)

Dit zijn de leiding 3 en 4. (zie schema)

Bij type 1 en 2 zit leiding 3 onder in de remservo en niet van opzij zoals hier te zien is bij type 3 BX

En let ook op dat de leiding binnen de beschermplaat zit anders komt hij tegen de velgrand.

Zo ook de leiding van de voorste remklauw, zorg dat de slag die je hier ziet er goed in komt anders komt de handremkabel tegen de leiding.
Dit is de ontluchting nippel. Zorg dat je deze los hebt voordat je het nodig hebt. De nippel wil wel eens vast roesten.

Start de motor en breng het systeem onderdruk. Doe dit met de hoogteregelaar op de hoogste stand.

Als de controlelampjes uit zijn draai dan de ontluchting nippel van de voorste remklauw iets los en druk dan op de rempedaal als er geen luchtbellen meer uit komen draai dan de nippel weer vast.

Maakt eerst de ontluchtings- nippel goed schoon en bevestig deze met wat kopervet op de schroefdraad.

Doe dit ook met de achterremklauw (beide kanten ook voor natuurlijk)

Als er geen olie uit de nippel komt dan moet je even de draagarm omhoog duwen als deze naar beneden word gedrukt dan komt er ook druk in de achterste remmen.

Dit gebeurd nog steeds met draaiende motor.

Zorg altijd dat de nippel weer word afgedekt.
Gebruik eventueel een stukslang die over de nippel schuift dit voor komt dat de nippel gaat vast roesten een beetje kopervet doet wonderen.

Succes met de klus.

Top


Copyright (c) 2005 RT- WEB design. All rights reserved.
Update 03-10-2009

roel@citroenbx.nl